שו"ת 20.06.2016

שאלות ותשובות

מקבץ שאלות ותשובות בנושא יתר כולסטרול משפחתי

shutterstock) quiz)

אובחנתי עם יתר כולסטרול משפחתי, מה עכשיו?

אבחנה עם יתר כולסטרול משפחתי מהווה תמרור אזהרה והזדמנות לשינוי. למרות שלא ניתן לרפא יתר כולסטרול משפחתי, הודות לפריצת דרך טיפולית יש כיום תרופות יעילות לטיפול ברמות הכולסטרול ("הטיפול ביתר כולסטרול משפחתי") ולהורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם. בשלב הראשון מומלץ להתייעץ עם הרופא/ה המטפל/ת ולקבל טיפול תרופתי שיתאים לך על מנת להוריד את רמות הכולסטרול הרע בדם (LDL). במקביל כדאי להתחיל לאמץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית סדירה ותזונה בריאה (אורח חיים בריא לשמירה על הלב וכלי הדם).

איך אדע אם יש לי יתר כולסטרול משפחתי?

למרות שיתר כולסטרול משפחתי היא מחלה גנטית ומופיעה כבר בילדות, היא לרוב לא תתבטא בסימפטומים, ולא תורגש עד שהנזק כבר התרחש וכלי הדם מתחילים להיסתם. למרות זאת, יש מספר תמרורי אזהרה שצריכים להחשיד אותנו ליתר כולסטרול משפחתי. העיקריים בהם הם סיפור משפחתי של מחלת לב בגיל צעיר ורמות כולסטרול גבוהות בדם. סיפור משפחתי יכול לכלול אבא/אימא/סבא/סבתא/דוד/דודה שלקו בהתקף לב או שבץ בגיל צעיר או שנפטרו בפתאומיות בגיל צעיר. רמות גבוהות של הכולסטרול הרע, ה-LDL, בעיקר אם הן מופיעות בגיל צעיר או שלא מגיבות לשינויים בתזונה, גם כן צריכות להחשיד אותנו ליתר כולסטרול משפחתי.

איך בודקים רמות כולסטרול?

ניתן לבדוק רמות כולסטרול בבדיקת דם קלה ומהירה. בבדיקות הדם רמות הכולסטרול יחולקו לרוב לרמת הכולסטרול הרע – ה-LDL, שרצוי שיהיה נמוך, ורמת הכולסטרול הטוב – ה-HDL, שרצוי שיהיה גבוה.

אחותי אובחנה עם יתר כולסטרול משפחתי, מה זה אומר עלי?

כפי שהשם מרמז - יתר כולסטרול משפחתי – עובר במשפחה. זוהי מחלה גנטית תורשתית ולכן אם קרוב משפחה אחד אובחן במחלה, יש חשיבות ליידע ולבדוק את שאר בני המשפחה. יתר כולסטרול משפחתי מחולק לשני סוגים, הסוג ההומוזיגוטי והסוג ההטרוזיגוטי. הסוג ההטרוזיגוטי הוא הנפוץ יותר. אם קרוב משפחה אובחן עם יתר כולסטרול משפחתי, כדאי לבדוק את רמות הכולסטרול בדם של שאר בני המשפחה. במידה ואחד או אחת מהאחים/אחיות שלך אובחן עם יתר כולסטרול משפחתי מהסוג ההטרוזיגוטי יש לך סיכון של 50% גם להיות חולה במחלה.

האם ניתן לרפא יתר כולסטרול משפחתי?

למרות שלא ניתן לרפא יתר כולסטרול משפחתי, ניתן לטפל במחלה! עם טיפול תרופתי נכון ושמירה על אורח חיים בריא ("אורח חיים בריא לשמירה על הלב וכלי הדם"), ניתן להפחית מאוד את הנזקים של המחלה ואת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

 מהן הסכנות ביתר כולסטרול משפחתי?

יתר כולסטרול משפחתי מוביל לרמות גבוהות של כולסטרול בדם כבר מגיל צעיר, ואף מהילדות. רמות גבוהות של כולסטרול מצטברות בכלי הדם ומעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם, שעלולות להסתיים בהתקף לב או שבץ מוחי. בגלל שהנזק מתחיל כבר בגיל צעיר, גם התקף הלב או השבץ המוחי עלולים להופיע מוקדם. לכן, ישנה חשיבות רבה לאבחון מוקדם והתחלת טיפול מוקדם, במקביל לניהול אורח חיים בריא.

אני לוקח תרופות להורדת רמות הכולסטרול בדם, למה חשוב להקפיד על אורח חיים בריא?

אורח חיים בריא, בנוסף לטיפול התרופתי, מסייע בהורדת רמות הכולסטרול בדם, כמו גם באיזון גורמי סיכון נוספים למחלות לב וכלי דם. בעוד שהטיפול התרופתי מוריד את רמות הכולסטרול הרע בדם, פעילות גופנית סדירה ושמירה על תזונה בריאה מסייעות גם בהעלאת רמות הכולסטרול הטוב, שמירה על משקל תקין והפחתת הסיכון למחלת הסוכרת ויתר לחץ דם.

איזו דיאטה מומלצת לחולים ביתר כולסטרול משפחתי?

תזונה נכונה היא חלק חשוב בטיפול ביתר כולסטרול משפחתי. מומלץ להרבות בצריכת סיבים תזונתיים. ניתן למצוא סיבים כאלה בירקות, פירות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. מומלץ להפחית בצריכת שומן רווי ושומן טרנס. שומנים כאלה נמצאים בעיקר במוצרים מן החי כמו בשר, חמאה וגבינות שמנות. בנוסף חטיפים ומוצרי מזון מהיר עשירים מאוד בשומנים לא בריאים ומומלץ להימנע מהם ככל האפשר. במקום שומנים רווים מומלץ לצרוך שומנים בלתי רווים המצויים למשל בדגים, שמן קיק, שמן זית ועוד.

מה ההבדל בין יתר כולסטרול משפחתי הטרוזיגוטי להומוזיגוטי?

יתר כולסטרול משפחתי הינו מחלה גנטית תורשתית הנובעת מגן פגום בקולטן ל-LDL בכבד. מכיוון שאנו נושאים שני עותקים מכל גן בגוף, יכול להיות שעותק אחד פגום ועותק אחד תקין, או ששני העותקים פגומים. המחלה מהסוג ההטרוזיגוטי מתרחשת כאשר יש גן אחד פגום וגן אחד תקין. מחלה מהסוג הזה היא נפוצה יותר ופחות קשה. מחלה מהסוג ההומזיגוטי מתרחשת כאשר שני העותקים של הגן פגומים. מחלה מהסוג הזה היא נדירה הרבה יותר אבל גם חמורה הרבה יותר ודורשת טיפול אינטנסיבי כבר מגיל צעיר כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים ללב וכלי הדם.

אובחנתי עם יתר כולסטרול משפחתי, איזו תרופה סביר שאני אקבל מהרופא/ה?

ישנן תרופות שונות להורדת רמות ה-LDL בדם. התרופות שנמצאות בשימוש הנרחב ביותר הן תרופות ממשפחת הסטטינים. תרופות אלו מעכבות את האנזים שאחראי לייצור הכולסטרול בגוף, ובכך מורידות את רמות הכולסטרול בדם. ישנן תרופות רבות ממשפחת הסטטינים כולל "קרסטור", "ליפיטור", "סימבסטטין" ועוד. התרופות האלה הוכחו כמפחיתות את התהליך הטרשתי בעורקים ואת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

לאחרונה נכנסו שתי תרופות חדשות לטיפול ביתר כולסטרול משפחתי – פראלואנט (Pralunet) ורפאטה (Repatha). מחקרים שונים הראו כי טיפול בפראלואנט ורפאטה, בנוסף לאורח חיים בריא ושימוש בסטטינים, מוריד את רמות ה-LDL בדם בעד 60%. במהלך שנת 2015 פראלואנט ורפאטה קיבלו את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA, Food and Drug Administration) והן משווקות ברחבי העולם לטיפול בסובלים מיתר כולסטרול עמיד לטיפול.

הרופא/ה המליצ/ה לי להפסיק לעשן, איך זה קשור ליתר כולסטרול משפחתי?

עישון סיגריות הוא אחד הגורמים המזיקים ביותר לגוף בכלל, ולכלי הדם בפרט. הוא מאיץ את הדלקת בכלי הדם, מחמיר את טרשת העורקים ומעלה את הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי. בנוסף, עישון גורם להפחתת רמות הכולסטרול הטוב (HDL) בדם. חולים ביתר כולסטרול משפחתי נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. עישון מגביר את הסיכון הזה עוד יותר, וביחד גובר הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי בגיל צעיר. הפסקת עישון מומלצת מאוד כשלב ראשון בטיפול ביתר כולסטרול משפחתי, כדי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

נושאים קשורים:  שו"ת,  יתר כולסטרול משפחתי,  היפרכולסטרולמיה משפחתית,  LDL,  HDL,  אורח חיים בריא,  דיאטה,  מחלה הומוזיגוטית,  מחלה הטרוזיגוטית,  פראלואנט,  רפאטה,  סטטינים,  עישון,  כולסטרול טוב,  כולסטרול רע,  עמותת לכם,  טיפול תרופתי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו