תיאור מקרה 23.08.2018

תיאור מקרה: דלקת מעי כיבית בתינוק בן 20 חודשים

תינוק בן 20 חודשים, לאחר מהלך הריון ולידה תקינים וללא היסטוריה רפואית משמעותית או אשפוזים קודמים, אושפז עקב יציאות רכות ודמיות במשך מספר שבועות

ילד מחובר לעירוי. אילוסטרציה

תינוק בן 20 חודשים הופנה למחלקת ילדים, אלרגולוגיה וגסטרואנטרולוגיה עקב שלשול דמי. מהלך ההריון וההתפתחות לאחר הלידה היו תקינים והפעוט לא אושפז בעבר.

בארבעת השבועות טרם האשפוז, המטופל חווה עד שבע פעולות מעיים ביום, צואה רכה עם דם וריר וללא תלונות נוספות.

בדיקות מעבדה של ספירת דם וסמני דלקת היו תקינות ותרביות צואה חזרו שליליות.

המטופל החל טיפול עם ניפורוקסזיד (Nifuroxazide), פרוביוטיקה ודיאטת אלימינציה (עם פורמולת קזאין שעבר הידרוליזה מקיפה). עקב העדר שיפור, המטופל הועבר למחלקה לאנדוסקופיה ובדיקות לתפקוד גסטרואנטרולוגי.

בקבלתו למחלקה, מצבו הכללי של הפעוט היה טוב. שישה ימים אחר כך הוא איבד תיאבון, פיתח חום גבוה והעביר צואה רכה שש עד שמונה פעמים ביום, כאשר פחות מ-50% מנפח הצואה היה דם. חלק מפעולות המעיים התרחש בלילה. לא נצפו כאבי בטן והפעוט לא הפגין מגבלות תנועתיות. בתוך שבוע, הוא איבד 600 גרם ממשקל גופו.

תרבית צואה חוזרת היתה שלילית לנגיפים, חיידקים ופרזיטים. בדיקות אלרגיה של רמות IgE ספציפי למרכיבי מזון חזרו שליליות. דיאטה מניעתית נמשכה למטרות אבחנתיות. בדיקת אולטראסאונד בטן היתה תקינה.

בוצעה אנדוסקופיה ולפי הממצאים שהתגלו במהלכה אושרה אבחנה של דלקת מעי (colitis) והועלה חשד לדלקת מעי כיבית (ulcerative colitis – UC). במערכת העיכול התחתונה נצפתה דלקת סמוכה בשכבת הרירית שהחלה מהחלחולת (rectum) ונמשכה פרוקסימלית לכפף הכבד (hepatic flexure). נמצאה אדמומיות מפושטת, כמו גם דימום, נטייה להתפוררות, מבנים גרעיניים (granularity), אובדן הדפוס הווסקולרי וכיבים (ulcerations) שטחיים בשכבת המעי התת-רירית.

בדיקה היסטופתולוגית חשפה דלקת בבלוטות המעיים (cryptitis), מורסות בבלוטות והסתננויות לימפופלסמטיות ונויטרופיליות חמורות לשכבת ה- lamina propria של החלחולת, המעי העקול (sigmoid) והמעי הגס היורד והרוחבי.

לא נצפו נגעים מקרוסקופיים באנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה, אשר היתה ללא ממצאים מיוחדים. פעילות המחלה הוערכה בציון 45 בסולם PUCAI - Paediatric Ulcerative Colitis Activity Index.

האבחנה הסופית שניתנה היתה UC. הטיפול בתינוק כלל מתילפרדניזולון (Methylprednisolone – Medrol, Solu) בעירוי ורידי, צפטריאקסון (Ceftriaxone – Keftriaxone, Rocephine) ומטרונידאזול (Metronidazole – Flagyl, Metrogyl) בשילוב עם דיאטת אלימינציה. כמו כן ניתנו תרכובות ברזל בעירוי ורידי עקב אנמיה מתקדמת (המוגלובין 8.6 גרם/ד"ל).

חל שיפור קליני הדרגתי מהשבוע השני לטיפול: מספר פעולות המעיים ירד, הצואה היתה ללא דם וחום הגוף שב לערכים תקינים. נוסף גם טיפול במסלזין (Mesalazine – Asacol, Pentasa, Rafassal).

ביום שחרורו מבית החולים, פעילות המחלה היתה עם ציון 30 בסולם PUCAI. הפעוט שוחרר עם המלצות לטיפול פומי בסטרואידים ומסלזין ודיאטת אלימינציה.

שבועיים לאחר השחרור, בבדיקת מעקב במרפאת חוץ, הציון בסולם PUCAI היה 10, עקב פעילות מעיים לילית. הומלץ להפחית את מינון הסטרואידים בהדרגה, להמשיך במתן מסלזין ולהוסיף מזונות שונים.

שלשול דמי הוא בעיה שכיחה בילדות המוקדמת אשר נובעת בדרך כלל מחריץ בפי הטבעת (anal fissure), דלקת מעי זיהומית, דלקת אלרגית של המעי הגס והחלחולת (proctocolitis), בליעת דם האם והתפשלות מעי (intussusception).

במקרים נדירים, שלשול דמי יכול להתרחש כתוצאה מפתלת (volvulus), מחלות קרישה, דלקת מעי נמקית (necrotizing enterocolitis), פוליפים, סעיף על שם מקל (Meckel diverticulitis) ומחלת מעי דלקתית (inflammatory bowel disease - IBD).

התפרצות IBD מתרחשת לרוב בעשור השני או השלישי לחיים, אך כ-7%-20% מהמקרים מתפרצים בילדות. התפרצות מוקדמת מאוד של IBD עשויה להתרחש אף לפני גיל שש. אבחנה של IBD בקרב פעוטות וילדים קטנים לרוב כוללת מצבי דיכוי חיסוני. במקרה שלהלן לא תועדו לימפופניה או גרנולופניה וסיבות אחרות לשלשול דמי, כגון מקור זיהומי או אלרגני וסיבות אחרות, נדירות יותר, נשללו.

מקור: 

Arch Argent Pediatr. 2018 Aug 1;116(4):e599-e602. doi: 10.5546/aap.2018.eng.e599. Ulcerative colitis in an infant aged 20 months. A case report. [Article in English, Spanish; Abstract available in Spanish from the publisher]

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  שלשול דמי,  bloody diarrhea,  דלקת מעי כיבית,  ulcerative colitis,  פעילות מעיים,  דיאטת אלימינציה,  PUCAI,  ניפורוקסזיד,  מתילפרדניזולון,  צפטריאקסון,  מטרונידאזול,  מסלזין,  דלקת בבלוטות המעיים,  פיסורה אנאלית,  דלקת אלרגית של המעי הגס והחלחולת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו