שבץ בילדים 01.02.2021

בטיחות ביצוע טרומבואקטומיה בילדים לאחר שבץ

תוצאות ניתוח נתונים על ילדים שאובחנו עם שבץ איסכמי ועברו טרומבואקטומיה

אשפוז ילדים. אילוסטרציה

מטרת המחקר היתה לבדוק את הבטיחות של ביצוע טרומבואקטומיה בילדים על בסיס הערכת הפער שבין הפגיעה הקלינית שהציגו לבין האוטם, עד 24 שעות מהופעת הסימפטומים של שבץ.

המחקר ניתח נתונים של מחקר קודם שבוצע ב-27 מדינות אירופאיות ובארה"ב וכלל ילדים עד גיל 18 שאובחנו עם שבץ איסכמי ועברו טרומבואקטומיה. מתוך המטופלים במחקר זה נבחרו 20 ילדים (גיל חציוני 10.5 שנים [IQR 7-14.6], שבעה מתוכם בנים [35%]) שהיו עם פער בין הפגיעה הקלינית שהציגו לרמת האוטם.

הזמן החציוני שבין הופעת הסימפטומים לבין ביצוע הטרומבואקטומיה היה 9.8 שעות (IQR 7.8-16.2). הערכה שבוצעה בעזרת סולם NIH לשבץ בדקה את המדדים הנוירולוגיים של המטופלים והדגימה שיפור מניקוד ממוצע של 12 (IQR 8.8-20.3) בקבלה ועד 2 (IQR 1.2-6.8) לאחר שבוע.

מדד נוסף שנבדק, Rankin scale, הראה ניקוד של 1.0 לאחר שלושה חודשים (IQR 0-1.6) ו-0.0 (IQR 0-1.0) לאחר שנתיים. מטופל אחד עבר אירוע של ואזוספאזם חולף סביב הטיפול התערבותי, אך לא נצפו סיבוכים נוספים.

השוואה של הניקוד שהתקבל במדד Rankin יחד עם מחקרים שהתבססו על שיטות הערכה שונות הראו תוצאות טובות יותר בילדים מאשר במבוגרים בביצוע טרומבואקטומיה.

מסקנת המחקר היתה שטרומבואקטומיה בילדים עם פער בין הפגיעה הקלינית לרמת האוטם, עד 24 שעות מהופעת הסימפטומים, היא טיפול בטוח ועם תוצאים נוירולוגיים טובים.

מקור:

Sporns PB. Et al. (2021) Neurology. 96(3):published online

נושאים קשורים:  נוירולוגיית ילדים,  ילדים,  שבץ,  טרומבואקטומיה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו